måndag 10 juni 2013

Svensk mat blir specialkost!

Heja Anette Gustawson! Hon är mjölkbond i Billinge och hon ordnade så att hennes barn får mat som uppfyller miljöstyrningsrådets baskrav i skolan, av etiska skäl. Effekten blir att det nästan bara blir svenska råvaror. Framförallt påverkas vilket kött barnen serveras. Kocken på  Drottningdalskolan i Norrtälje får alltså köpa in svenskt kött som lagas som specialkost. Barnen går till köket och hämtar. Vilken bra idé!

Frågan är om det här fungerar i alla kommuner? Det borde gå och i så fall är det rimligt att det ska gå att applicera även inom äldreomsorgen som ett bra sätt att slippa frysta färdigrätter.

Jag tror i alla fall att jag ska pova att ansöka om specialkost till mina barn inför kommande läsår. Om inte annat för att väcka debatten om vad som köps in i upphandlingen. När jag går till affären och handlar gör jag ju själv ett aktivt val, men skolmaten är svår att påverka. Samma sak gäller på lunchrestauranger, hur ofta frågar du var köttet kommer ifrån? Prova nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar