torsdag 13 juni 2013

Slipp telefonförsäljare - även på mobilen

Blir du precis som jag väldigt trött på alla telefonförsäljare som ringer, oftast vid ett olämpligt tillfälle? Jag har sedan länge registrerat spärr i NIX-telefon för att slippa att bli uppringd på hemtelefonen, det fungerar för det mesta. Någon gång ibland blir jag uppringd ändå och jag blir lika förvånad varje gång. Tror den som ringer mig att jag blir positivt inställd till företaget när de ringer mig även om jag tackat nej till samtal? Ska jag se det som en glad överraskning? Förvånansvärt ofta blir just de här säljarna dessutom lite otrevliga, får de någonsin sålt någonting på det viset? Naturligtvis får de företag ringa som jag redan är kund hos, men det är ytterst sällan som jag tackar ja till erbjudanden på telefon, jag vill helst få skriftlig information och möjligheten att tänka efter lite.

Tyvärr har många säljare på grund av NIX-spärren på hemtelefonen istället ringt på mobilen. Nu blir det ändring på den saken! Nu kan man NIXa även sitt mobilnummer. Så nu kan du slippa bli uppringd när du äter lunch, hämtar barnen på dagis eller går på skogspromenad.

Hur gör man för att skaffa sig den här spärren? Gå in på http://nixtelefon.org/ där hittar du de telefonnummer som du ska ringa från det nummer som spärren gäller. Du måste också ringa ett samtal efter 2 dagar för att bekräfta spärren. Försäljare får använda register som är upp till 3 månader gamla så ibland tar det lite tid innan du märker någon skillnad.

Är du dessutom trött på den adresserade direktreklamen som du får i brevlådan. Den där som du inte slipper äve om du satt upp en "Ingen reklam, tack!" skylt på brevlådan. Då kan du anmäla dig på NIX adresserat. Den spärren gäller dig personligen, så tänk på att ni kan behöva spärra flera personer i hushållet om ni är flera vuxna. Läs mer på http://swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/

Lycka till med ditt nya och erbjudandefria liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar