fredag 19 juli 2013

Rårörd rabarbersaft

Jag provade för ett par veckor sedan min svärmors recept på rårörd rabarbersaft. Jag var lite skeptisk till om den skulle få tillräckligt mycket smak men den blev fantastiskt god. Vacker färg fick den också men det beror på hur röda rabarber man använder.  Jag har förstått att det är fler än jag som fått en stor rabarberskörd i år, så passa på att göra saft.

Eftersom saften innehåller gaska mycket socker, vattnet kokas först samt innehåller natriumbensoat så måste den inte frysas. Jag förvarar den svalt i vår matkällare. Tänk på att flaskorna ska vara riktigt rena, jag brukar dessutom skölja dem med varmt vatten och lite natriumbensoat.

Ullas rårörda rabarbersaft

3 kg rabarber
5-6 liter kokt, kallt vatten
1 tsk natriumbensoat
3/4 kg socker per liter silad saft

Börja med att koka upp vattnet och låt det kallna. Skölj och skala ev rabarbern och skär i 1 cm bitar. Blanda vatten, rabarber och natriumbensoat och ställ svalt i ett dygn.

Sila och mät saften och rör sedan ner sockret lite i taget. Det tar en liten stund att röra ut det men det är värt besväret.

Häll saften på flaskor och förvara svalt.

Drick och njut av smaken av sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar