torsdag 4 juli 2013

Nektarinmarmelad

I dag ska jag sylta och safta. Jag ska prova att göra svärmors rabarbersaft och så ska jag koka min favorit: nektarinmarmelad. Den kokar jag i en eller två eller tre omgångar varje sommar beroende på hur mycket jag ger bort. Väldigt enkel att göra och himmelskt god. Jag ska inte ta åt mig äran för receptet, det kommer från en Allt om mat för flera år sedan. Det ursprungliga receptet är med pinjenötter men jag föredrar flagad mandel. Det är också väldigt gott att blanda nektariner med jordgubbar eller hallon om du vill variera receptet. Syltsocker finns även ekologiskt. Tänk på att diska burkarna noga, sedan brukar jag lägga in både burkar och lock i ugnen och värma till 100 grader i 15 minuter innan jag fyller dem.

Nektarinmarmelad med mandel

8 mogna nektariner
2 dl vatten
5 dl syltsocker
½ dl flagad mandel

Kärna ur nektarinerna och skär i bitar. Lägg i en gryta och häll över vattnet. Låt koka utan lock i ca 5 minuter.
Rör i syltsockret och koka häftigt i ca 2 minuter. Tag grytan åt sidan och låt stå i 5 minuter.
Rosta mandeln i en torr stekpanna under omrörning tills den fått fin färg.
Skumma marmeladen noga och blanda ner mandeln. Häll upp marmeladen i burkar och stäng när marmeladen fortfarande är varm. Låt svalna och förvara sedan kallt.

Ett litet tillägg i efterhand: den här gången blev min marmelad för lös. Då kan man hälla den i en gryta och koka upp. Tillsätt en extra dl med syltsocker och koka häftigt i några minuter. Låt stå i 5 minuter och skumma innan du fyller det på burkar igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar