onsdag 19 juni 2013

Grillkväll med salsa

Det är lika bra att erkänna på en gång: jag är tyvärr inte en så flitig grillare. Jag älskar grillad mat men det är ett himla bärande av grejer upp och ner för trappan, det är definitivt en nackdel att ha köket på övervåningen när man vill sitta ute och äta. När vi då gör slag i saken och grillar middag så är det fest, först för oss och sedan för knotten.

I kväll ska det i alla fall grillas. Grillen tänds med eltändare, näst bäst ur miljösynpunkt efter skorstenständaren. Jag vill inte köpa en pryl till för att tända grillen eftersom den används så lite. Grillkolen ska vara SIS (gjort av trä som inte behandlats kemiskt) och FSC (spårbart trä som är naturligt producerat) märkt.

Vill man som jag göra sin grillmiddag miljövänlig så grillar man lite fisk, kyckling eller kött och massor av grönsaker. Jag älskar grillade grönsaker, godast är majs och squash! Gör din egen marinad eller rub så att du kan välja KRAV märkta kryddor och oljor, annars är det ofta palmolja i färdigköpta marinader. Det blir dessutom billigare att göra själv.

Ett tillbehör som nästan alltid finns med på våra grillkvällar är min egen salsa. Det är så bra med salsa för man kan blanda lite allt möjligt som man har hemma i den. Jag gillar dock min ursprungliga variant med ananas bäst, så här kommer receptet:

Pernillas ananassalsa

 2-3 dl hackad ananas (krossad på burk går också bra)
2 tomater, urkärnade och hackade
1 paprika, hackad
1 lök, hackad
1-2 chili av valfri sort, urkärnad och finhackad
1 pressad lime
1 dl hackad koriander
en liten skvätt olivolja
salt, peppar

Blanda helt enkelt ihop alla godsakerna i en skål, smaka av. Låt gärna stå i någon timma före servering.

Salsan är väldigt god till tex-mex mat också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar