fredag 14 juni 2013

Lyxig marängtårta

I dag har jag varit på skolavslutning och till den hade jag bakat marängtårta som uppskattades av både barn och vuxna. Eftersom flera bad om receptet så tänkte jag att det var bra att dela med sig. Jag kan inte ta åt mig äran för receptskapandet, jag har fått det av min syster. Ursprunget är dock oklart. En riktigt bra sak med den här tårtan är att den är glutenfri och den är väldigt enkel att göra laktosfri (byt bara ut grädden). Jag har även provat att göra den mjölkproteinfri med sojavispgrädde, det funkar också bra.

Tårtan är lätt att baka och går bra att förbereda dagen innan, men lägg inte ihop den för tidigt. Då smälter den knapriga ytan och det blir bara mjukt. Marängen ska vara krispig på utsidan och mjuk på insidan. Det blir många äggulor över, de kan du göra läcker lemon curd av.

En tårta räcker till 12-15 bitar.

Marängtårta

6 äggvitor
4 dl socker
3 msk vaniljsocker
1½ tsk vinäger

3-5 dl vispgrädde
Bär att dekorera med, t ex hallon och blåbär

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa äggvitor och socker i en ren och torr bunke i 15 minuter (det går inte att minska på tiden, då blir tårtan inte bra). OBS! Som alltid när man vispar marängsmet så får det inte komma med minsta gnutta äggula, då funkar det inte att vispa.
3. Tillsätt vaniljsockret, vispa i ½ minut till.
4. Blanda försiktigt ner vinägern.
5. Lägg bakplåtspapper på en plåt och bed ut smeten till en rundel som är ca 4-5 cm hög. Den kommer att flyta ut under gräddningen, men om man breder ut den för mycket blir den för hård.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter.
7. Stäng av ugnen utan att öppna luckan. Låt marängen stå kvar i ugnen i minst 1 timma. Lämna den gärna över natten.
8. Vid servering: Vispa grädden och bred ut den över marängen. Dekorera med bär. Snåla inte med bären för det behövs lite syrligt eftersom marängen är söt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar