fredag 31 maj 2013

Sockersött dilemma

Varje gång jag ska köpa socker funderar jag på samma sak: vilket socker är bästa valet om jag vill vara klimatsmart? Är det vanligt socker i 2-kilospåse som är gjort av sockerbetor eller ekologiskt socker av sockerrör?

Sockerbetor odlas inte ekologiskt i europa eftersom det anses vara olönsamt, tester har geomförts men resultaten har inte varit tillräckligt bra. Sockerbetorna till våra vita 2-kilospåsar odlas främst i skåne. Melassen som blir kvar blir till djurfoder. Lokalodlat är ju bra, vad hade odlats annars? Mycket lastbilstransporter.

 Sockerrör är en miljövänlig gröda och den fungerar bra att odla ekologiskt. Sockerindustrin skapar nästan inget avfall alls. Fibern  från sockerrören används som bränsle i sockerbrukens pannor. Den lera som tvättas ut ur sockerrörsaften blandas med flygaska från pannorna och återförs till sockerplantagerna som jordförbättrings- och gödningsmedel. Melassen blir till fodertillskott för mjölk- och köttkreatur och används även som råvara i industriella jäsningsprocesser. Ur miljösynpunkt är sockerindustrin ett slutet kretslopp. Dessutom finns det med Fairtrademärkning. Transporterna till sverige sker med båt. Men det blir ju lastbil i Sverige.

Jag vet fortfarande inte vad som är bäst, jag köper fairtrademärkt när jag ska köpa råsocker eller muscovadosocker och när jag ska köpa vitt socker så variera jag mellan alternativen. Det känns som en viktig markering att köpa av de ekologiska produkter som finns, efterfrågan måste fortsätta öka för att antalet produkter ska öka.

Slutligen lite hälsoperspektiv på dilemmat: Socker är inte nyttigt! Använd med måtta, då gör det inte heller något om du får betala några kronor extra.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, men svårt. Min stora dotter frågade häromveckan när vi var i affären om det smakar annorlunda med ekologiskt. När jag svarade nej så undrade hon varför inte allt som säljs är ekologiskt, det vill väl alla köpa. Bra fråga från en 11-åring!

      Radera