torsdag 2 maj 2013

Gräv där du står

I går spenderade jag större delen av dagen i min trädgård. Tänk vilken lyx det är att bo på landet och att ha en trädgård!  Men du kan ju odla ändå, potatis i en hink på balkongen, tomater i köksfönstret eller engagera dig till exempel i Omställning Göteborg och odla tillsammans med andra.

För min del så är det just nu grönsakslandet som ska bli större, så att jag får plats att odla mer godsaker till sommarens och höstens middagar. Lite vårvärme även på nätterna behövs bara nu också. Jag får täcka med fiberduk så länge.

Under tiden som man gräver i sitt land så kan man fundera om vad man ska odla i år. Vissa favoriter är självklara: potatis, sockerärtor, morötter och lök. Jordgubbarna och rabarberna är redan på gång. Rädisor och rödbetor är alltid gott. Är det någon idé att så sallad? Jag har provat det varje år, men ser aldrig skymten av den. Sniglarna hinner före. Jag har faktiskt inte sett några sniglar ännu i vår, men de dyker nog snart upp.

Jag ska testa med att lägga sågspån runt grönsakslandet i år. Det måste ju sniglarna tycka illa om? Dessutom har vi gott om det, en stor hög efter att mannen sågat åror och master. Tänk vad det kommer att klibba fast på sniglarna. Kaffesumpen brukar jag sprida ut i grönsakslandet också, det tål sniglarna inte. Jag har inga sniglar i komposten tack vare kaffesumpen.

Nu ska jag åka till Trädgårdsforum i Landvetter och handla fröer och sättpotatis. Några blommor att sätta i en kruka på trappan blir det nog också. Sedan är det bara att vänta på att de egna, riktigt närproducerade och vitaminspäckade grönsakerna ska börja växa. Härligt!

1 kommentar: