måndag 20 maj 2013

Hur kör du egentligen?

Om alla Sveriges trafikanter höll laglig hastighet i trafiken skulle utsläppen av koldioxid minska med 700 000 ton per år. Ungefär lika mycket som 250 000 bilar släpper ut. Det är väldigt mycket med tanke på hur lite du och jag faktiskt behöver anstränga oss för att klara det. Dessutom blir bensinräkningen mindre. Om vi dessutom alla försökte köra sparsamt/ECO driving så skulle minskningen nästan fördubblas.

Det är stora siffror och naturligtvis så börjar jag rannsaka mig själv, hur kör jag egentligen? Jag kör nästan alltid lite för fort, väldigt sällan mycket för fort. Jag är dålig på att använda farthållaren som annars är väldigt bra för att undvika just att köra lite för fort. Dessutom tankar jag under större delen av året (inte dec-feb) E85, denna omtvistade etanol. Det ger mindre utsläpp under körning, men en del studier visar att den totala miljöpåverkan är större än med bensin. Det är svårt att göra rätt, jag hoppas på att det snart kommer svensk etanol som tillverkas av skogsbiprodukter, det borde vara bättre än att det tillverkas av spannmål.

Det bästa är i alla fall att ta bussen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar