söndag 12 maj 2013

Koldioxid

Halten av koldioxid i atmosfären har nått upp i 400 ppm. Det är ett otäckt rekord som skapat förvånansvärt små rubriker i nyhetsflödet.

För inte så länge sedan visade forskning på att fiskar som simmar i vatten med lika mycket koldioxid i som beräknas vari i vår luft i slutet av det här århundradet agerar ologiskt. De simmar rakt mot faran och fattar konstiga beslut. Det låter ju inte så bra med tanke på att vi går omkring här i de höga halterna men stämmer förvånansvärt väl in på alla de som påstår att det inte finns något klimathot. I stället ska vi konsumera oss ur kriser och hitta på nya metoder att få upp den sista oljan som finns kvar i jorden.

Jag började i alla fall fundera på hur mycket jag släpper ut så jag testade att räkna ut detta på  http://www.klimatkontot.se , prova du också!

Mitt resultat slutade på 3,8 ton koldioxid per år. Om alla på jorden levde som jag så skulle faktiskt utsläppen minska rejält och det var ju glädjande. Tyvärr är det många människor som inte har möjligheten att leva så bra som jag och som släpper ut mycket mindre. Uppernbarligen finns det ochså det som släpper ut mångdubbelt mer än mig och om du tillhör den kategorin så är i alla fall jag tacksam om du försöker göra något åt det.

Vi måste se faran i vitögat och sedan hjälpas åt för att göra framtiden lite bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar