måndag 20 maj 2013

Ny klimatstudie

I en ny studie hävdar ett antal forskare från olika universitet, bland annat Oxford och C SIRO i Hobart, att risken för mycket kraftiga temperaturökningar de kommande åren är osannolik. Om det bara rapporteras om den här delen av studien så får klimatskeptikerna vatten på sin kvarn. Nu är det inte hela sanningen: beräkningarna baseras på medelhöga eller låga utsläpp av växthusgaser. I världen i stort ser det inte direkt ut som att vi går mot minskade utsläpp utan snarare tvärt om. Nya metoder hittas på för att utvinna all olja som kan tänkas finnas i jorden, vi fortsätter att tillverka mat och kläder där det är billigast arbetskraft eftersom transporterna inte kostar så mycket. Vi flyger in mogen mango "för det är ju så gott"och vi reser som aldrig förr. 

Om det nu är så att studien stämmer så är det fantastiskt, men om de har fel så vill i alla fall inte jag vara den som valde att luta mig tillbaka och tänka att "det löser sig". Jag tänker fortsätta att göra det jag kan för att mina barn, barnbarn och kommande generationer ska få leva i en bra miljö.

Det är inte så att jag tycker att ni alla ska börja med självhushåll eller sälja bilen. Det kommer inte jag att göra. Men alla kan göra något och varje liten insats gör skillnad. Återvinn, handla ekologiskt när du kan, välj närproducerat när det är ett alternativ. Många bäckar små...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar