söndag 19 maj 2013

Ekologiska kläder

I dag har jag beställt lite kläder till mig och barnen. Det är jättefina kläder från Blingo, ett svenskt klädföretag som tillverkar ekologiska kläder. Jag har handlat kläder från dem i flera år och de håller väldigt hög kvalité och är lite roliga i färg och form. Kläderna säljs i webshop eller på homepartys.

Tidigare tyckte jag att det var svårt att hitta ekologiska kläder som inte bara var basplagg i svart, beige eller grått men numera finns det riktigt mycket fina kläder till helt ok priser. Blingos kläder är tillverkade med GOTS-certifierad bomull och annat materiel är oftast GOTS-märkt eller har någon annan märkning.

GOTS 
Global Organic Textile Standard (GOTS) är en internationell märkning för kläder och textil som omfattar både sociala och miljömässiga krav. GOTS syftar till att underlätta för konsumenten att välja textilprodukter där ett helhetsperspektiv tagits med hänsyn till både miljö och socialt ansvar i hela kedjan. Kedjan innefattar flera steg; odling, plockning, beredning och tillverkning av själva plagget.

Det jag gillar med GOTS-märkningen är att det inte bara är ekologiskt utan även socialt ansvarstagande. Personligen köper jag hellre lite färre plagg som är bra producerade än många billiga, jag har ofta funderat på vad den som odlat bomullen och den som sytt plagget har tjänat om en topp bara kostar 50 kr. Högt pris är ju i och för sig ingen garanti för att kläderna är schysst producerade, många "fina" märken har dåligt rykte när det gäller arbetsförhållanden i syfbrikerna.

Det bästa vi alla kan göra är att fundera en extra gång innan vi handlar, fundera på om du verkligen behöver det du tänkte köpa. Det sämsta för miljön är att köpa saker som bara blir liggande i garderoben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar