måndag 6 januari 2014

Fikonmarmelad med rödvin

I dag konstaterade jag att de torkade fikonen som jag köpte till jul inte kommer att ätas upp. Ingen i familjen är speciellt förtjust i fikon i den formen och på julafton var alla gäster så mätta att de inte ens plockades fram. Jag vill ju inte att de ska bli liggande för att till slut slängas så istället kokade jag marmelad av dem. Det är ju så himla gott till ostbrickan eller på rostad macka.Eftersom jag dessutom ade en skvätt rödvin kvar i kylen efter nyår så använde jag det också. Resultatet  blev riktigt gott!

Pernillas fikonmarmelad med rödvin

500 g torkade fikon
2 ½ dl rödvin
1 dl vatten
½ vaniljstång
1 kanelstång
1 dl mörkt muskovadosocker
1 dl vatten

Gör så här:
1. Klipp bort den lilla hårda stjälken från fikonen. Klipp sedan fikonen i små bitar ner i en gryta/kastrull.
2. Dela vaniljstången och lägg den och kanelstången bland fikonen.
3. Häll på rödvin och ca 1 del vatten så att vätskan täcker fikonen.
4. Täck över och låt stå och dra i några timmar, eller över natten. 
5. Tillsätt muskovadosocker och ytterligare 1 dl vatten. Låt koka upp och koka sedan på svag värme i ca 20 minuter. Om det blir för tjockt kan du späda med mer vatten.
6. Ös upp i väl rengjorda burkar och låt det kallna med locket på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar